ACTIVITAT 1.
1.-PRESENTACIÓ “QUI ETS TU?”
Hola, qui ets tu?
Qui ets tu que estàs aquí front de l’ordinador? Què penses, què sents
quan t’apropes a mi. Presenta’t, parlem de nuesa, de llevar capes de
maquillatge per mostrar ara una sensació, ara una emoció, ara un pessigolleig
de papallones a l'estómac, al teu cos.
No, si us plau, no t’amaguis, la teva futura feina
requereix valentia, confiança.
Endavant, presenta’t
Començarem de nou.
Hola, qui ets tu?
Què passa quan t'has de presentar al professor i
als companys, quan és el primer dia d’una
assignatura que es diu no sé què d’educació socioemocional? Potser t’agafi amb
la guàrdia baixa i de cop t’adonis que
fa molt de temps que no t’has fet aquesta pregunta que arriba a tu com un
punyal i es clava en el teu silenci.
Qui som jo?
Bé....Doncs jo som en Jose... i vaig estudiar
filologia hispànica i quasi no vaig fer feina de professor, ni vaig ser
escriptor com volia, sinó que em vaig fer actor de teatre i més tard jardiner i
ara....
Però aquest no és el joc perquè estem al
començament d’una assignatura que es diu educació
i desenvolupament emocional a la primera infància. A més, en aquest primer dia de classe la
mirada franca i oberta del professor invita cap a l'inici d’una relació propera,
potser sincera, d’un aprenentatge professional sobre el món de les emocions, el món de la infància, el
món de la meva futura feina.
Així que començaré un altra vegada. Em presentaré
de nou.
Bo.... jo som en Jose... som sensible i puc
percebre les emocions pròpies i les de les persones que estan a prop de mi...,
i també plor amb facilitat...
Duc 45 anys aprenent de les emocions, dels
sentiments però fa poquet temps que he après a escoltar el meu cos, a controlar
les meves emocions, a establir una relació fluida, madura i conscient amb els
meus estats emocionals.
I, per completar aquesta presentació, m’agradaria
compartir alguns moments d’aquest aprenentatge, filtrats per la mà amable de la
memòria:
-Em record d’un nen de 10 anys que es va plantejar
seriosament estudiar quines estratègies serien útils per deixar de ser el
graciós de la colla, perquè aquest rol que havia estat tan fructífer començava
a ser un problema a l’hora de viure
noves complicitats emocionals amb els seus amics.
-Em record d’un adolescent que va prendre la decisió
clara de no acceptar més el xantatge emocional dels adults.
-Em record d’un home de 30 anys que va aprendre, com
un joc, cóm es podia caminar pel món amb el cor obert. Era tota una novetat. Va
ser un aprenentatge divertit, perquè viatjar les 24 hores del dia pel paisatge
dels sentiments propis i els de les
persones que t'envolten és tota una aventura. Però aquest home inexpert de 30
anys, encara havia d’aprendre que el cor s’obre i es tanca depenent de les
necessitats del moment.
-Em record d’un pare que va aprenent poc a poc a estimar el seu fill
respectuosament i incondicionalment.
Aquest aprenentatge vital, emocional, que sempre m’acompanya s’enreda en aquesta primera classe
de l'assignatura d’educació socioemocional
amb les expectatives de futur que
en aquest moment suposa la meva formació com a
mestre.
Cóm m’ajudaran aquestes classes a aplicar el meus coneixements del món emocional amb
els infants a l’aula?
Quines noves eines m’emportaré d’aquí?
Arribaré a comprendre els plors, les somriures o
les pors dels infants?
2.-EL QUADRE DE LES EMOCIONS
Encara estic envaït per les emocions i les
sensacions que em va provocar el final
apoteòsic del quadrimestre passat. Per tant, La lleu sorpresa, expectació i por
pel principi d’una nova assignatura quasi no arriben a ser perceptibles al meu cos. Així que
comentaré breument una emoció per a cadascun dels apartats del quadre i la forma
en què la percep normalment.
EMOCIONS POSITIVES
|
EMOCIONS NEGATIVES
|
EMOCIONS AMBIGÜES
|
AMOR: Sent que mitjançant l’amor
ens unim a la resta dels éssers de l’univers. Puc mirar els altres amb amor i
sentir físicament com dins de mi hi ha alguna cosa que s’expandeix.
Normalment en el meu pit es remou tot, el meu cor batega, el meus pulmons s’omplen. Sent la vida dins
mi.
|
POR: La
por em posa alerta, m’obre els sentits, però al mateix temps em petrifica. El
meu cos es queda rígid i si no atur a temps la meva ment pot construir
espais que em separen de la realitat i em deixen sense energia per actuar.
|
SORPRESA:Quan
em sorprenc sent que he obert una porta a alguna cosa nova. Si la companya de
la sorpresa es l’alegria la porta s’obre de bat a bat i el meu cos
s’entrega. Si, en canvi, és la por o la tristor faig
un pas enrere i vaig a poc a poc descobrint allò que ha arribat de nou .
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario