EMOCIONS PRIMÀRIES
Per contestar la
pregunta sobre les emocions primàries, deixaré que sigui el Jose actor qui
parli, ja que han estat una eina de feina fonamental durant 10 anys de la meva vida professional.
Una de les feines del actor és transmetre
emocions, dur a la persona que et mira cap al seu món emocional mitjançant la
identificació amb allò que succeeix damunt l’escenari. Fins i tot prescindint
d’una història, d’un personatge, simplement amb el fet que el públic et
miri entregat, es pot fer amb una
mirada, un gest, que l’envaeixi la tristor, l’alegria, la por o la ràbia. I ara
jo et deman: quin és el canal que uneix d’aquesta meravellosa manera l’actor i
l’espectador? Que permet a la persona que actua provocar, amb la seva
manipulació del aquí i l’ara, les emocions del públic?
Per a mi és evident que
allò que permet aquesta connexió és la universalitat d’aquestes emocions. La
gent es pot emocionar mirant un
espectacle de teatre xinès sense tenir les seves referències culturals.
És clar que la cultura i l’inconscient col·lectiu defineix la nostra manera de
sentir, però quan parlam d’emocions primàries
anam un poquet més enrere, és a dir, anam a allò que és innat, genètic,
biològic i per tant primari i universal. “las emociones básicas o primarias son
aquellas innatas en el ser humano, trasmitidas a través de nuestra herencia
genética y no solo adquiridas a través de la cultura. De ellas en diferentes
combinaciones nacen el resto de las emociones , es una relación semejante a la
de los colores primarios y secundarios en la paleta de un pintor” ens diu el psicòleg J.C. Santos Cougil en el seu blog (
http://7faros.blogspot.com.es/2011/08/las-emociones-primarias-que-nos-dicen.html.).
Aquí teniu un
vídeo de tècnica actoral sobre emocions primàries que pot ajudar a comprendre
el que s’ha dit més amunt:
Per analitzar una per una les emocions bàsiques tractaré de donar un punt de vista personal per sense perdre de vista la referència de Silvia Palou (2004, Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Emociones primarias y su alquimia (111-126) Barcelona.Graó) que ens parla de cinc emociones básiques útils per concretar dins el camp educatiu: amor, tristor, ràbia, por i alegria. Això no obstant, La major part dels autors inclouen d’altres com la sorpresa i el fàstic , com és el cas de la “Roda de les emocions” de Robert Plutnick que estableix una de les classificacions més completes i pràctiques de les emocions humanes http://www.taringa.net/posts/ciencia-educacion/7546369/La-Rueda-de-las-Emociones-de-Robert-Plutchick.html.
AMOR: mitjançant l’amor ens unim al rest dels essers i al univers. El amor és donar més que rebre, però donar en la necessitat de l’altre no des de la nostra. El amor madur també es distingeix per la incondicionalitat i el respecte per l’altre, des del autoconeixement que ens permet estimar als altres sense cap tipus de projeccions ni de relacions adictives. La relació amb els fills o amb els alumnes ens facilita el aprenentatge de la incondicionalitat d l’amor. I també diré aquí, que crec que tothom té una capacitat infinita d’estimar, tenc molta confiança en la humanitat i penso que l’amor és molt mes poderós que qualsevol altre emoció o sentiment negatiu i que, per tant, marcarà la nostra vida com a espècie.
POR: M’agrada veure la por com un instint bàsic de
supervivència, que quan ens enfrontem a
un perill o una amenaça ens posa en estat d’alerta i augmenta la nostra
consciencia davant d’aquestes dificultats. D’aquesta manera la por seria una
font d’energia que alliberada adientment envestiria les nostres accions de risc, aventura, entrega, atenció. Però la energia que provoca aquesta emoció
normalment no es sinònim de moviment,
sinó de paràlisi, de immobilisme, ja que aquesta energia no alliberada
ens atrapa i va paralitzant la nostra energia vital i els nostres sentiments.
El nostre sistema actual i els seus governants, alimenten aquest tipus de por
paralitzant. Tenim tanta por a allò que
podem perdre que ens congelem en una mort en vida i ens neguem al risc, a la
aventura de un viure vibrant. La
paradoxa de tot allò consisteix en que aquest sistema basat en la por, considera aquesta emoció com “algo vergonzoso y una confesión de debilidad
i cobardia” , Silvia Palou (2004). Però és evident que d’aquesta forma
s’aconsegueix la contenció necessària per a que la energia no alliberada
alimenti i engrassi la nostra necessitat
de seguritat i debiliti la nostra llibertat. Els dos vídeos que inclou a continuació són clarificadors amb
respecte a aquest tema de la por sistémica. (demano disculpes al lector per l’al·legat.
No ho he pogut evitar)
RÀBIA: Mirem aquesta emoció pel costat més positiu i
veurem com no és més que una reacció protectora de la integritat davant d’una
invasió. És un “NO” a un mal, a una violació. Es tallant com un ganivet,
ràpida, clara, no necessita explicació. Són les dents que mostra la lloba per
defendre la camada. No hi ha res tan net i efectiu com la ràbia apropiada i
autèntica i sobre tot justificada. És l’emoció menys permesa i desaprovada de
la nostra societat i per tant més reprimida fins al punt d’afectar-nos
físicament amb malalties. La ràbia ha de ser experimentada, expressada,
d’aquesta manera pot ser canalitzada, controlada, (S. Palou .2004).
Personalment he pogut observar com l’autèntica alliberació de la ràbia en el
moment adient, normalment du cap a un sentiment de compassió, d’empatia, ja que
es passa de l’enfado a una valoració comprensiva de les causes que varen moure
a l’altre a envair els nostres límits.
TRISTOR: Una vegada fa anys vaig passar per una
depressió i vaig conviure amb aquesta emoció. Si penso en aquesta experiència
definiria la tristor com l’abandono emocional que es sent quan ens veiem decebuts
en les nostres expectatives o desigs, es el mal de la pèrdua d’alguna cosa a la
que estem aferrats. Els ulls estan cansats, els braços pengen, els peus s’arrosseguen
i la veu surt lànguida, decaiguda. Moltes vegades volem evitar-la ja que creem
que el nostre estat ideal ha de ser la felicitat. Però la tristor ens posa en
el nostre lloc, ens baixa del pedestal, és una pluja que dissolt, descarrega la
tensió, ablana la nostra rigidesa i ens enfronta a la inevitabilitat del canvi, de deixar les coses enrere.
ALEGRIA: Es pot dir que és la energia
expansiva del benestar, de gaudir de la felicitat. Ens eleva, vigoritza, fa
brillar els nostres ulls, li dona harmonia al nostre caminar, il·lumina tot el
nostre esser. Quan arriba la alegria hem de celebrar-la i no avergonyir-nos
de d’aquesta explosió de gaudi. Crec que es molt important tenir sentit del
humor, saber riure fins i tot de la
nostra ombra i reconèixer el costat absurd de la vida. Això ens permet veure
les coses amb franquesa, adonar-nos de las poques coses que sabem, i la
distància que ens separa de la perfecció, el que ens allibera de lligams
solemnes.
A més, es pot dir que
l’alegria és sanadora per què arriba amb la satisfacció natural de les nostres
aspiracions, amb el agraïment sincer d’allò que vivim i al nostre cos li agrada
molt aquesta sensació.
Per analitzar una per una les emocions bàsiques tractaré de donar un punt de vista personal per sense perdre de vista la referència de Silvia Palou (2004, Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Emociones primarias y su alquimia (111-126) Barcelona.Graó) que ens parla de cinc emociones básiques útils per concretar dins el camp educatiu: amor, tristor, ràbia, por i alegria. Això no obstant, La major part dels autors inclouen d’altres com la sorpresa i el fàstic , com és el cas de la “Roda de les emocions” de Robert Plutnick que estableix una de les classificacions més completes i pràctiques de les emocions humanes http://www.taringa.net/posts/ciencia-educacion/7546369/La-Rueda-de-las-Emociones-de-Robert-Plutchick.html.
AMOR: mitjançant l’amor ens unim al rest dels essers i al univers. El amor és donar més que rebre, però donar en la necessitat de l’altre no des de la nostra. El amor madur també es distingeix per la incondicionalitat i el respecte per l’altre, des del autoconeixement que ens permet estimar als altres sense cap tipus de projeccions ni de relacions adictives. La relació amb els fills o amb els alumnes ens facilita el aprenentatge de la incondicionalitat d l’amor. I també diré aquí, que crec que tothom té una capacitat infinita d’estimar, tenc molta confiança en la humanitat i penso que l’amor és molt mes poderós que qualsevol altre emoció o sentiment negatiu i que, per tant, marcarà la nostra vida com a espècie.
No hay comentarios:
Publicar un comentario