domingo, 2 de septiembre de 2012

ACTIVITAT 6 (FAMÍLIA)





 LA FAMÍLIA:




DEFINICIÓ DE FAMILIA: "Grupo social constituido por personas vinculadas por la sangre, el matrimonio o la adopció, caracterizado por tener una residencia común, cooperación económica reproducción y cuidado de la descendencia.”  E. Rodríguez Alonso.(2004)


És evident que aquesta definició feta per un professor dels Salesians de Sevilla ens presenta la visió catòlica d’aquesta institució, no obstant això, he volgut partir d’aquest punt de vista perquè és la visió familiar amb la qual he conviscut la major part de la meva vida. Des de petit  he viscut aquest sentiment de pertinença a una xarxa on les figures d’afecció més properes amb les que convivia eren el nucli,  però que estenia els seus fils fins al infinit. Quan anava al poble  de Granada i em relacionava amb la colla de nens amb què jugava al carrer, sempre s’apropava algun adult i em deia: “aquest nen és de la teva família, sou cosins”. De cop alguna cosa canviava entre nosaltres perquè sabíem que algun lligam invisible ens unia, malgrat que no necessàriament ens havíem de fer més amics. També tenia aquesta mateixa sensació quan sentia les converses dels adults i m’adonava que el meu pare havia anat a França perquè  allà hi havia algun familiar, i això volia dir que tindria aixopluc. D’aquesta manera m’adonava que la xarxa no tenia limits: germans dels besavis, cosins-germans, cosins segons o tercers, semblava que no importava la distància, perquè si jo els coneixia i els deia que eren de la meva família passaria el mateix que  amb els nous cosins de la colla, de cop estaríem compromesos per un lligam invisible.

He volgut transmetre aquestes sensacions infantils, perquè encara ara, després de tot l'aprenentatge i els canvis vitals, queda en el fons aquesta sensació de pertinença. No obstant, ara, quan arribo a la maduresa i vaig arribant a una comprensió més ampla de la relació amb la meva família directa, és a dir, pare, mare i germana, veig la importància que  aquesta relació ha tingut en la formació de la meva personalitat, de la meva identitat social i personal.
La institució familiar està feta per a la supervivència de l'espècie ja que la comunitat s’ha de fer càrrec d’alguna manera de la cura  dels bebès depenents, responent a les seves necessitats físiques i d’amor i seguritat.  Però, de la mateixa manera que es cuida els infants, aquesta institució fa possible la transmissió i pervivència dels models culturals de una societat mitjançant la imitació i  la identificació. Aquesta funció de la família és la que ha permès la consolidació al llarg del temps del domini dels homes sobre les dones en la societat patriarcal, que domina en gran part del planeta. La família ha reproduït un sistema de poder on la relació entre els seus membres són relacions asimètriques entre homes i dones així com entre pares i fills. Actualment amb el procés de recuperació del paper actiu en la societat per part de la dona, la família ha sofert un canvi dràstic en pocs anys.
Però, a part de tot això i tenint en compte que la família es pot definir depenent del punt de vista amb que s’abordi (psicològic, sociològic, jurídic, antropològic...) m’agradaria deixar de banda altres aspectes de la realitat familiar que  podrem trobar en pàgines com aquesta.
    
En realitat, em limitaré a enllaçar el que acabem de dir amb allò que relatava de la meva pròpia experiència, ja que crec que en aquest espai relacional d’amor i de poder és on podem trobar les claus per aconseguir un veritable coneixement de la pròpia identitat. Fa poc em van dir una frase que em va fer pensar: “Tothom es víctima dels seus pares i reu dels seus fills”. Si això es mira pel costat positiu podem veure el gran aprenentatge que suposa la relació familiar. Fa poc, una dona va compartir amb mi la seva ruptura d’un patró transgeneracional que arrossegava des de petita i  que ara sentia com una victòria personal, que l’havia ajudat a recuperar els lligams amb la seva família d’una forma diferent.
En aquest moment, quan ja som pare, veig la importància  de completar els aprenentatges personals que vaig començar amb la meva família i dels quals ara tinc la oportunitat de completar des d’altre perspectiva més madura.
I aquesta és la meva aportació a aquesta proposta de definició de la família.
Finalment, m’agradaria recomanar una película que  es titula “Un Lugar donde quedarse" del director Sam Mendes, i que ofereix una perspectiva un poc irònica i divertida d'aquesta institució sense deixar de costat la sensiblitat i la bellesa.






No hay comentarios:

Publicar un comentario