Des que vaig començar els meus estudis d’educació infantil
una idea ha quedat impresa amb claredat en el meu camí cap a la docència: estem
vivint un moment privilegiat de canvi dels models educatius. L'educació
tradicional ha fracassat i no pot donar resposta a la demanda de la societat
del segle XXI, la societat de la informació, a unes noves generacions amb
consciència de canvi, de crisi, a un alumnat procedent de diverses cultures i llengües al qual s’ha de donar una resposta educativa adient en la
seva diversitat. És clar que els conservadors i la seva por al canvi, ara des
dels governs, estan apostant amb força per la involució, és a dir, apostant per
donar unes receptes per sortir del fracàs de l'actual sistema educatiu que no
són altres que les mateixes que han causat el dit fracàs. La seva solució és
retornar al model dels mestres autoritaris que posin “en el seu lloc” un
alumnat desorientat i quasi delinqüent, al qual sembla que hem d'ensenyar de bell nou tot
un saber enciclopèdic i moral (cristiana???) mitjançant la cultura de l’esforç,
la disciplina i l'excel·lència. La motivació dels conservadors no és una altra
que el negoci educatiu i l'intent
desesperat de donar l’aparença de sà a un model terminal que ideològicament els
convenia, però que fa anys va començar un camí sense retorn cap als nous temps,
per tant, aquesta contrarevolució està tan condemnada al fracàs com les
descafeïnades reformes dels dictadors nord-africans i els seus somnis contrarevolucionaris.
Ja són molts els centres educatius, va creixent el nombre de
docents, que no creuen en un sistema propedèutic, en un aprenentatge acumulatiu,
en un ensenyament uniformador i transmissiu. Aquests professionals sembren les
llavors d’un model educatiu global que abasta totes les capacitats de la
persona, una formació integral i per competències, un aprenentatge al llarg de la
vida que formi persones autònomes, sensibles, reflexives i crítiques. Estem
parlant d’un model per projectes, d’uns currículums en espiral que donen
respostes diverses segons les necessitats i els interesses dels infants. La societat del segle XXI necessita persones conscients, sensibles i
reflexives per afrontar una crisi sistèmica i un canvi global i aquest és l'objectiu
que busquen els citats docents amb la seva forma de fer feina a l’aula, sembrant les seves llavors en un camp adobat per unes lleis educatives que
han estat per davant de la pràctica
docent de les nostres escoles en els darrers anys.
Però no obliden que estem en un bloc d’Educació Socioemocional
d’Educació Infantil i, per tant, reconduïm
el discurs cap a les necessitats emocionals dels infants i la resposta que
poden trobar en el model educatiu de què acabem de parlar. Podem considerar
que l'Educació Infantil ha estat l’avantguarda en una educació globalitzadora i integral que ha tingut en compte no tan sols la seguretat física i el
desenvolupament intel·lectual, sinó també la seguritat afectiva i l’educació emocional
dels infants. És clar que hi ha escoles d’educació infantil, sobretot de 0 a
3, que encara només fan que guardar els nens sense educar-los, però existeixen
un gran nombre de centres on els professionals escolten els nens, s’apropen,
cuiden el vincle afectiu, ajuden a resoldre els conflictes, coneixen els infants,
faciliten l’expressió de les emocions individuals i col·lectives, fan
dinàmiques individuals en petit i gran grup i respecten el ritme dels infants.
Aquests mestres no dubten a agenollar-se per posar-se a la mida del nen, per
mirar-lo als ulls, per obrir la porta a l’expressió del món emocional dels
petits i fer-los sentir escoltats, per acompanyar-los, consolar-los o donar-los
eines per expressar la ràbia, l’alegria o la tristor. Aquest mestres són
conscients que són una figura d’afecció per als nens, són el model emocional,
són professionals amb recursos que necessiten autoavaluar la seva feina perquè la
realitat canviant de la infància és exigent i, per tant, tampoc no poden abaixar la
guàrdia en la seva formació.
M’agradaria veure com aquest tipus de model de sistema, de
centre, de mestre d’educació infantil va pujant cap a primària, que ja ho està
fent, per continuar cap a l'educació secundària on el remolí emocional dels
adolescents pugui trobar docents que escoltin, que comprenguin, que donin
recursos d’expressió als alumnes.
Crec, per tot el que he
dit, que l’escola d’avui que ha de donar resposta a les necessitats emocionals
dels nens ja existeix, las darreres lleis educatives ens en marquen l'orientació. El
futur és el present de moltes d’escoles infantils, de molts de mestres que
obren el camí amb la seva feina diària a l’aula amb els infants. Gràcies.
Per finalitzar, m'agradaria donar veu a aquesta revolució educativa de què hem parlat abans i per això us convid a veure el documental "La educación prohibida" del qual aquí teniu un petit trailer.
'
No hay comentarios:
Publicar un comentario