HUMAN BABY: L'EMOCIÓ SENSE PARAULES
Parlar del tema del desenvolupament emocional dels
bebès sempre pot ser un poc delicat, ja que els canals de comunicació que tenen
aquests nous humans a vegades va més enllà dels paràmetres que utilitzen els psicòlegs
i depenen de variables que no es tenen en compte en el món científic. Aquest
documental de la sèrie Human-Baby ens ofereix l’oportunitat d’assistir a
diversos experiments científics fets amb nens en edat infantil dels quals els
resultats són bastants interessants
malgrat que en alguns casos queda en evidència la subjectivitat de l’estudi, i,
fins i tot, la manipulació de l'experiment cap a l’obtenció d’un resultat
determinat. Per exemple, les expressions
d’alegria que s’ofereixin als nens en una pantalla en un moment del vídeo, són més cridaneres que no les de tristor que
són més planes, evidentment, el nen farà més cas a les primeres que no a les
segones independentment de l'emoció que sigui; la manipulació pot ser no "intencionada" però sí és clara.
D'altra banda, quin ha estat el criteri per
triar els subjectes de l’estudi? I, per tant, es poden generalitzar els resultats a la resta de la
població infantil? Si ens fixem en detalls de la primera part del documental,
quan apareixen els bebès, es pot apreciar que els transporten en maxicosi i no
a coll, que els deixen dormir en un bressol tot sols en un dormitori a part
malgrat que plorin i que aquest tipus de
tracte entra dins de la normalitat. Quin
tipus de vincle tenen amb els seus pares els infants subjectes de la
investigació? Cóm ha estat de respectuós
el seu naixement? Cóm és el model emocional que reben? Reben una comunicació de qualitat per part de
les seves figures d’afecció?
Amb aquestes preguntes volia donar lloc a la
sospita sobre la fiabilitat d’aquests
estudis als quals els falta un “rigor amorós” per la pròpia investigació.
Una vegada dit això, he d'afegir que he trobat dades i temes molt
interessants en el documental, per
exemple el tema del caràcter infantil com un definidor de la singularitat de
cada nen i com a condicionador de la seva expressió emocional. Cada nen té el
seu caràcter i, per tant, el docent de 0 a 3 ha de tenir en compte que els bebès, malgrat les seves limitacions expressives, tenen un caràcter propi des de
petits, per tant, hem de posar especial atenció i cura a establir canals de
comunicació i de comprensió de la diversitat dels infants que tenim a l’aula.
Relacionat amb aquest tema, el mateix documental en un altre moment ens parla
de la sutil comunicació que s’estableix amb els bebès, fins i tot amb els canvis
d’expressió facial, això ens dóna la clau de la importància de la nostra atenció
com a educadors, una atenció que ens ajudi a establir una veritable comunicació
amb cada nen del grup des del bebè d'1 mes fins al de 3 anys. El que acabem de
dir es pot comprovar quan un dels pares del documental canta una determinada
cançó i abraça la seva petita perquè sap que així és com es calmarà.
Aquesta escena ens posa en la pista del coneixement que hem
de tenir de l’expressivitat dels infants del grup i dels recursos que podem
establir mitjançant el contacte visual i corporal i a través de la creació de vincles individuals
i col·lectius amb els nens.
També ens pot servir com a eina educativa el tema
tractat al vídeo sobre la necessitat de ser conscients del modelatge emocional
i l'aprenentatge d’estratègies per al control emocional dels infants que els
oferim amb la nostra conducta i la nostra expressivitat. L'observació i l'escolta activa ens poden
ajudar com a docents a respectar les diferents estratègies d’autoconsol que tenen els bebès, segons ens
diuen els investigadors, i a ajudar-los a adquirir noves eines de control
emocional.
Quant al tema de les emocions morals que comencen
a aparèixer a partir que els nens prenen consciència d'ells mateixos i
estableixen una relació diferent amb els altres, com es veu en la investigació
del psicòleg Michael Lewis. En aquest punt del desenvolupament emocional de la
primera infància augmenta la responsabilitat dels mestres en interaccionar amb
els egos en construcció dels infants, amb l’aparició d'emocions que abans dels
dos anys no solen experimentar com lorgull o la vergonya. Aquestes emocions
tenen un component molt fort de resposta a certes regles tàcites que
s’estableixen en el seu entorn pròxim i, per tant, depenen molt de les
expectatives o el judicis que nosaltres posem damunt dels infants. Hem de tenir
molta de cura de no ferir-los o estressar-los ja que són molt sensibles a les
nostres interaccions.
Per finalitzar m’agradaria comentar l’asèpsia hospitalària, de laboratori, que
traspassa el documental i que mostra una falta d'amor que provoca un cert
rebuig a l’hora de veure el vídeo. L'amor és sempre necessari en qualsevol
activitat que tingui a veure amb els bebès. Crec que a aquests investigadors no els vendria gens malament escoltar aquesta xerrada de la seva col·lega Laura Gutman: "El poder del discurso materno" sobre les necesitats de la primera infància i el vincle afectiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario